Propozycje ćwiczeń usprawniających orientację w przestrzeni i w schemacie własnego ciała.

  • Zabawy typu weź do prawej ręki, kopnij piłkę lewą nogą, posłuchaj prawym uchem itp.
  • określanie położenia różnych przedmiotów w stosunku do siebie, dorosłego, krzesła, ulicy itp.
  • ćwiczenia w formie zabaw – odnajdywanie schowanych przedmiotów (instrukcja typu: stań twarzą do okna, idź prosto do stołu, skręć w prawo pięć kroków itp.)
  • badanie efektów lustrzanego odbicia, wskazywanie części ciała nazywanych przez rodzica przed lustrem i bez lustra
  • podskoki raz na jednej raz na drugiej nodze
  • chodzenie „po labiryncie” wg wskazań rodzica np. idź 3 kroki do przodu, 2 w prawą stronę 7 do tyłu.
  • Naśladowanie ruchów kolegi stojącego naprzeciwko
  • Domino w tym także przestrzenne
  • Układanki patyczkowe w których najważniejsze jest rozpoznanie lub naśladowanie danego układu patyczków
  • Zakreślanie odpowiednich pól na papierze w kratkę tak aby powstał dany obiekt
  • Dorysowywanie lewej (prawej) strony w rysunkach niepełnych
  • Szukanie ukrytego przedmiotu wg schematu, mapy lub informacji werbalnych
  • Układanie przedmiotów w taki sposób jak określają to pojęcia nad, po, obok, między, wcześniej, ostatni.
  • Pakowanie walizki lub paczki pocztowej
  • Wspólne nakrywanie do stołu i układanie sztućców po odpowiedniej stronie
  • Ustawianie przedmiotów wg informacji ustnej
  • Dorysowywanie przedmiotu wg poleceń: nad, pod, między

Propozycje ćwiczeń usprawniających motorykę małą:

  • malowanie palcami,
  • wydzieranie,
  • wycinanie,
  • przeplatanie sznurka przez dziurki,
  • lepienie,
  • gniecenie papieru o różnej sztywności (od miękkiego do sztywnego),
  • stukanie paluszkami,
  • zapinanie i odpinanie guzików,
  • łączenie kropek do wzoru,
  • zamalowywanie konturów (kolorowanie) ,
  • dorysowywanie brakujących części na rysunku,
  • wodzenie palcami po labiryntach
  • nawlekanie korali, guzików na żyłkę, sznurek, sznurowadło wg. wzoru lub polecenia np. (dwa duże guziki, dwa małe guziki lub korale),
  • układanie z figur geometrycznych wzorów a potem rysowanie ich,
  • ozdabianie szlaczkami narysowanych zabawek, ozdób, ubrań, pojazdów, naczyń,
  • samodzielne rysowanie proponowanej treści np. człowiek, dom, las itp.,
  • cięcie nożyczkami po linii prostej, łamanej, falistej, wycinanie narysowanych konturów zwierząt, kwiatów, zabawek, rwanie papieru, wyklejanie kawałkami papieru określonej powierzchni,
  • malowanie pędzlem linii poziomych, pionowych, falistych i łamanych.
  • rysowanie po śladzie,
  • układanie modeli z palców,
  • puzzle,
  • klocki Lego,
  • kozłowanie piłki,
  • klaskanie z różnym nasileniem,
  • odpychanie się dłońmi od siebie (w parach),
  • łapanie piłek różnej wielkości i miękkości,
  • orgiami

Propozycje ćwiczeń usprawniających motorykę dużą:

  • Różne rodzaje zabaw rzutnych (piłka, kometka, ping-pong)
  • Różne rodzaje zabaw skocznych np. klasy, skakanka, guma do skakania, przeskakiwanie przez powoli kołyszącą się linę, ‘pajacyk”
  • Ćwiczona na równoważni o wysokości zapewniającej pełne poczucie bezpieczeństwa
  • Taniec
  • Udział w różnego rodzaju zawodach z partnerami o zbliżonych możliwościach ruchowych z rozwijaniem własnej motywacji i zapobieganiu negatywnym ocenom rówieśników
  • Machanie kijem lub drewnianym kołkiem w celu trafienia nieruchomego przedmiotu wiszącego na wysokości ramion
  • Chodzenie na obu rękach z trzymanymi w górze nogami dziecka
  • Przeciągnie liny trzymanej przez drugą osobę przy użyciu niewielkiej siły
  • Przejście po kładce z różnymi przedmiotami w ręku
  • Zabawy kształtujące orientację w schemacie ciała np. „Pokarz proszę gdzie masz oczy, gdzie masz uszy a gdzie nos. Gdzie masz ręce, gdzie masz nogi, gdzie na głowie rośnie włos” – mówimy coraz szybciej a dziecko pokazuje odpowiednio oczy, uszy…..

Propozycje ćwiczeń usprawniających skupienie uwagi i spostrzegawczość :

  • rysowanie,
  • układanki,
  • układanie puzzli,
  • gra w memory
  • dobieranie obrazków w pary – segregowanie ich według pierwszej głoski w nazwie lub ze względu na tematykę np.: (zwierzęta domowe –dzikie –egzotyczne, skrzydlate – czworonożne –z rogami)
  • dorysuj brakujące elementy np.: ( lala bez palców u rąk, dom bez komina, okna itp.),
  • układanie w pary wyrazów różniących się jedną literą, (np. kosa – koza,
  • nos – sos, kot – kos),
  • czym różnią się dwa obrazki – wyszukiwanie różnic,
  • wyszukiwanie takich samych sylab w rozsypance sylabowej w wyrazach, (np. noga – nosy, lalka – lampa, buty-budy),
  • wyszukiwanie w rozsypance wyrazowej dwóch takich samych wyrazów.
  • wyszukiwanie par liter wielkich i małych w tekście i zakreślanie ich tym samym kolorem np. P, p – żółto, B, b – zielono, D, d – czerwono,
  • Wypełnianie barwami konturów obrazka, kalkowanie i obrysowywanie obrazków np. pokoloruj pola oznaczone gwiazdką – czerwonym kolorem, kółkiem – niebieskim, itp.
  • rozpoznawanie figur geometrycznych – segregowanie ich według kształtu
  • grupowanie figur geometrycznych w zbiory według np.: (wielkości, kształtu , koloru)
  • układanie figur według schematu- powtórz 3-razy lub narysuj to samo,
  • dobieranie do konturów figur geometrycznych takich samych figur i nakładanie ich na wzór
  • Uzupełnianie pustych miejsc na obrazku odpowiednim fragmentem

Propozycje ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową:

  • Omawianie treści obrazków – wyszukiwanie i nazywanie jak największej liczby elementów obrazka.
  • Segregowanie obrazków w grupy tematyczne – wyszukiwanie różnic między obrazkami
  • Uzupełnianie brakujących elementów w rysunkach i obrazkach
  • Puzzle
  • Domino obrazkowe
  • Domino literowe i sylabowe – szukanie pary takich samych liter lub sylab.
  • Układanie obrazków z części do podanego wzoru.
  • Układanie obrazków z części bez podanego wzoru.
  • Wyszukiwanie różnic i podobieństw między obrazkami.
  • Wypełnianie barwami konturów obrazka, kalkowanie i obrysowywanie obrazków np. pokoloruj pola oznaczone gwiazdką – czerwonym kolorem, kółkiem – niebieskim, itp.
  • Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych.
  • Uzupełnianie pustych miejsc na obrazku odpowiednim fragmentem

Propozycje ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową

  • odtwarzanie słyszanego rytmu
  • rozpoznawanie i nazywanie źródła dźwięku (szum wiatru, jadący traktor, miauczenie kota, itp.)
  • wyodrębnianie słów w zdaniu, sylab w słowie ,głosek w słowach np. O-l-a, ka-pu-sta, Mama – lubi – lody.
  • zabawa w kończenie wyrazu np.; ( mo- tor, mo –tyl, ku- ra, ku-ter, kuch- nia
  • wyszukiwanie w pomieszczeniu nazw przedmiotów rozpoczynających się na daną głoskę np.: (a, g, r, d)
  • posłuchaj i zapamiętaj jak najwięcej wyrazów a potem spróbuj powtórzyć np.(Marek bawi się dużym samochodem ciężarowym w piaskownicy).
  • tworzenie wraz z dzieckiem słownika obrazkowo- literowego np. obrazek domu a obok mała i wielka litera drukowana i pisana Dd
  • Liczenie wyrazów w zdaniu
  • Dzielenie zdania na wyrazy
  • Przeliczanie ilości sylab
  • Rozpoznawanie dźwięków i szmerów (odgłosy pojazdów, zwierząt, instrumentów muzycznych
  • Odtwarzanie przez dziecko słyszanego rytmu
  • Zabawy ruchowe ze śpiewem, klaskanie

Opracowała psycholog Marzena Wieteska